Barcamp

Innovatie²

Innoveren in de publieke dienstverlening !

Donderdag 6 september 2012, Kind&Gezin-Academie, Hallepoortlaan 27. 1060 Brussel.
Op deze barcamp krijgt iedereen de kans om ervaringen rond innovatie in de publieke dienstverlening te delen.

Lees hier meer informatie over de organisatie van de dag!
 

Affiche barcamp

Wat is een barcamp? Doelpubliek?

Een barcamp is een soort van unconference. Bij een barcamp zijn de deelnemers en de topics die hen interesseren op voorhand bekend, maar de agenda niet. Die bepalen de deelnemers op de dag zelf. Zie ook http://barcamp.be/.

Alle geïnteresseerden van binnen en buiten de Vlaamse overheid zijn welkom. Als je iets wil delen of leren over innovatie in publieke dienstverlening, ben je altijd welkom. De bedoeling is dat je een taak wil opnemen. Deze taak kan zowel inhoudelijk als ondersteunend zijn.

Heb je zin in innovatie bij de overheid, heb je passie voor dit thema, dan mag u deze barcamp zeker niet missen. Ga de uitdaging aan!

 

Wat kan je verwachten op de barcamp ‘innoveren in publieke dienstverlening’?

Kijk hier wie zich al ingeschreven heeft, u vindt zeker en vast boeiende thema’s en sprekers van binnen en buiten de overheid.

Presentaties over vragen als

  • Wat heb ik al gerealiseerd qua innovatie in de overheidsdienstverlening? Wat is mijn goede praktijk.
  • Wat heb ik nog niet kunnen realiseren? Wat probeer ik te doen, en wat vinden jullie hiervan? Hebben jullie ideeën voor mij hierrond?
  • Veranderen van mensen in organisaties, hoe doe ik dat (niet)?
  • Goede praktijken van innoveren in publieke dienstverlening.
  •  …

Daarnaast kunnen er ook workshops of debatten georganiseerd worden zonder voorafgaande presentaties. Voorbeelden van onderwerpen waarover die workshops kunnen gaan, zijn:

  • Creativiteit in de overheid.
  • Creativiteit in andere organisaties als inspiratie voor de overheid
  • Innovatieve ideeën rond innovatie
  • Debat met de burger
  • De oplossingen waarmee onze innovatoren hun uitdagingen aangaan
  • Technieken rond kennisdeling.
  • Open voor heel de wereld? Open voor de overheid?
  • Tips en tricks rond innoveren in de overheidsdienstverlening

Deze voorbeelden zijn indicatief. Ook andere topics kunnen, zolang ze verband houden met innoveren in de publieke dienstverlening.

 


Met welke taken kan je inschrijven op onze barcamp?

  • Je kan jezelf opgeven voor de voorbereiding. Die vindt plaats op 9 juli 2012 in de voormiddag, te Vilvoorde.  (10 plaatsen)
  • Je kan jezelf opgeven voor volgende inhoudelijke taken
    • Een presentatie van een ervaring of methodiek/theorie/paper inzake innoveren in overheidsdienstverlening met aansluitend debat hierover  (20 plaatsen)
    • Co-presentator die het debat begeleidt (20 plaatsen)
    • Een workshop leiden rond een uitdagend vraagstuk dat verband houdt met het thema ‘innoveren in overheidsdienstverlening' (20 plaatsen)
    • Een eigen creatief idee uitwerken rond innoveren in overheidsdienstverlening , waarbij je geen zaal nodig hebt (10 plaatsen)
    • Inspiratie nodig? Een document dat iedereen in de overheid kan inspireren om te werken aan een innovatieve organisatie vindt u hier: https://www.pleio.nl/file/group/4031872/all#4976382. Voor het grote plaatje verwijzen we u graag naar https://www.pleio.nl/file/group/4031872/all#.
  • Je kan jezelf opgeven voor volgende ondersteunende taken
    • Fotograaf of cameraman waarbij u zelf uw fototoestel of camera meebrengt  (10 plaatsen)
    • Verslaggever die op het einde van de workshop of de presentatie de “oogst” samenvat (35 plaatsen)
    • Algemene hulp bij het klaarzetten van de zalen (5 plaatsen)
  • Je kan jezelf opgeven als interactieve deelnemer, aanspreekbaar voor een kleine taak (40 plaatsen)
     

Extra informatie voor presentatoren of workshopfacilitators

Er kunnen op deze dag 30 presentaties en workshops doorgaan. Niet ieder die zich inschrijft als presentator of als workshopbegeleider zal dus aan bod kunnen komen. Alle presentaties worden de dag zelf ingepland en gaan door wanneer er voldoende geïnteresseerden zijn.
We hebben 6 aparte zalen waarin presentaties of workshops kunnen doorgaan: 1 voor maximaal 50 personen, en 5 voor maximaal 15 personen
De specifieke voorwaarden die gesteld worden aan de presentaties zijn:

  • Duurtijd 45 minuten, waarbij 1/3 presentatie en 2/3 debat
  • Wij doen geen kwaliteitscheck op de presentatie
  • Sommige presentaties zullen kunnen gegeven worden aan 50 personen. De meeste presentaties gaan doorgaan met 15 personen. Het debat en de interactie staat immers centraal op deze barcamp.

Algemene voorwaarden die gesteld worden aan de presentaties en workshops zijn:

  • Voorstelling van jezelf en je bedrijf/organisatie mag slechts maximum 10 seconden duren
  • Duurtijd 45 minuten
  • Op een workshop kunnen maximaal 15 personen deelnemen (inclusief de facilitator).

 

Het verloop van de dag

9.00-10.00: Start van de dag op de marktplaats

Dit is een ontbijtsessie waarop de dag bepaald wordt. We maken de dagindeling samen op een bord. Deelnemers geven hun interesse aan. Op de marktplaats wordt er onderhandeld over de thema’s waarrond workshops georganiseerd gaan worden.

10.00-10.45: Eerste reeks van werksesssies en presentaties
11.00-11.45: Tweede reeks van werksesssies en presentaties
12.00-13.00: Lunch
13.00-13.45: Derde reeks van werksesssies en presentaties
14.00-14.45: Vierde reeks van werksesssies en presentaties
15.00-15.45: Vijfde reeks van werksesssies en presentaties
16.00-17.00: Een overzicht van de oogst en netwerking drink
Daarnaast is er plaats voor invulling met eigen creatieve ideeën.

 


Sponsoring voor de barcamp?

U kan de barcamp sponsoren als volgt:

  • De activiteiten van uw organisatie zijn innovatief of hebben betrekking op innoveren of op publieke dienstverlening.
  • U kan ontbijtmanden kopen. U mag in deze ontbijtmanden een folder steken van uw organisatie, of ander marketingmateriaal.
  • U geeft 1000 euro voor de broodjeslunch. U mag dan in de zaal van de broodjeslunch één vlag hangen of dergelijke, en 1 folder leggen.
  • U geeft flessen Cava voor de afsluitende receptie. U mag aan de flessenhals van de flessen informatie hangen over uw organisatie en uw activiteiten. De flessen zullen in de zaal geplaatst worden.

Wanneer u wenst te sponsoren, kan u contact nemen met Patrick.Cordier@bz.vlaanderen.be. Om te komen, moet u zich nog steeds inschrijven met een taak (zie de informatie hierboven)

Inschrijven

Inschrijven is niet meer mogelijk.

Promotiemateriaal